Interview met mr. Laura Bles-Temme van RSM!

Waar heb je gestudeerd en welke studie heb je gedaan?

Van 1990 tot 1994 heb ik aan de Universiteit van Amsterdam Fiscaal Recht gestudeerd. Ik woonde al dichtbij Amsterdam en daar heb ik ook op de middelbare school gezeten. Zodoende was het een kleine vervolgstap naar de UvA.

Hoe lang werk je al bij RSM?

Ik was erg jong toen ik afstudeerde, omdat ik om financiële redenen (ik kreeg een periode geen studiefinanciering) vaart wilde maken met de studie.  In augustus 1994 ben ik begonnen bij RSM en ik werk bijna 23 jaar bij dit kantoor. Toen ik afstudeerde, was het niet makkelijk om werk te krijgen door de spanning op de arbeidsmarkt. Tijdens het solliciteren leek Niehe Lancée (nu beter bekend als RSM) mij al een heel leuk kantoor. Bij dat kantoor ben ik begonnen in Haarlem en na acht jaar werd mij gevraagd of ik leiding wilde geven bij het kantoor in Amsterdam. Vervolgens ben ik in 2007 partner geworden. Daarnaast ben ik in juni 2009 toegetreden tot het bestuur van de Nederlandse Orde van Belastingadviseurs (NOB).

Wat zijn de merkwaarden van RSM en waarom heb je voor dit kantoor gekozen?

Voor mij was de keuze voor RSM snel gemaakt. Starten in een generale praktijk, met een goede opleiding en focus op zelfontwikkeling waren voor mij belangrijke motieven. Voeg daar een mooie klantenportefeuille en een prettige en collegiale werksfeer aan toe en je begrijpt waarom ik me hier zeer thuis voel. RSM is een accountants- en belastingadvieskantoor, met 11 kantoren  en zo’n 450 professionals zijn werkzaam bij RSM in Nederland. Het RSM-netwerk heeft kantoren in meer dan 120 landen en stelt het belang van de cliënt voorop en we vinden het belangrijk om een vertrouwensrelatie op te bouwen. Daarnaast onderscheidt dit kantoor zich door als ondernemer zijnde mee te denken met de ondernemende cliënten. Dat vertaalt zich in de eerste merkwaarde van ‘RSM’s little big book’, namelijk: ‘The power of being understood’. RSM gelooft dat kennis van elkaars behoeften, strategie en verwachtingen de basis is voor een goede samenwerking.

Hoe kunnen studenten zich ontwikkelen binnen RSM?

Momenteel heb ik een werkstudent in mijn team die samen met mij meeschrijft aan een motivering van een beroepsschrift bij de rechtbank. Voor studenten kunnen dat soort projecten een hele leuke en leerzame ervaring zijn. RSM streeft ernaar om een laagdrempelig bedrijf te zijn waar mensen makkelijk naartoe kunnen komen en waar kwaliteit hoog in het vaandel staat. Wij werken ook met kleinere teams dan gemiddeld bij onze big 4 collega’s en dat geeft studenten de gelegenheid om makkelijker naar de partners toe te kunnen stappen en ook daadwerkelijk met hen samen te werken. Dit zorgt natuurlijk ook voor informeler contact. RSM biedt veel leuke uitdagingen aan studenten, maar ook aan medewerkers gedurende hun carrière. Zo heb ik tijdens mijn loopbaan de mogelijkheid gekregen om een opleiding bij Nyenrode te ontwikkelen waar collega’s aan participeerden en om de vestiging in Amsterdam uit te bouwen. Wanneer je een idee hebt en dat idee is goed, dan krijg je bij RSM de ruimte om daar uitvoering aan te geven. Dat betekent wel je schouders eronder zetten en gaan. Omdat ik binnen de organisatie verschillende verantwoordelijkheden heb gehad, was er nimmer sprake van stilstand in mijn carrièreverloop, ook al maakte ik geen switch naar een andere organisatie.

Heb je nog tips voor de huidige studenten Fiscaal Recht en Fiscale Economie?

Aan de ene kant is het natuurlijk cruciaal om de vaktechnische vaardigheden als fiscalist te beheersen en op de juiste wijze te praktiseren, maar daarnaast is het ook van belang om aandacht te geven aan de sociale vaardigheden. Vroeger werd daar minder belang aan gehecht en kon je ook puur op vaktechniek een goede fiscalist zijn. Ik denk dat het vak op dat punt is veranderd: met louter vaktechnische vaardigheden red je het niet zo makkelijk meer. Tegenwoordig verwachten klanten vaardigheden zoals het begrijpen wat de klant daadwerkelijk wil, goede keuzes maken en een verhaal voor een groep kunnen presenteren. Daarbij hoort natuurlijk ook het vinden van een goede balans met enerzijds het werken onder tijdsdruk en anderzijds het leveren van kwalitatief goed werk.

Een ander aspect waar de huidige studenten steeds meer mee te maken krijgen, is de grote stroom van informatievoorziening. Onze telefoons staan non-stop aan en we krijgen van allerlei kanten informatie waar we iets mee moeten doen. Dat kan natuurlijk voor verwarring en stress zorgen. Niet iedereen kan daar even goed tegen, zelfs niet de jongeren die daarmee zijn opgegroeid. Dit heeft niet zozeer te maken met de generatiekloof, maar veranderingen binnen het vak: de één kan daar beter mee omgaan dan de ander. Het is een kunst om in alle informatie die van veel kanten op je af komt de juiste prioritering aan te brengen, zonder dat dat je een gejaagd gevoel geeft.

Het omgaan met impulsen is niet alleen voor fiscalisten een uitdaging, maar dit zie je breder terug keren. Klanten zijn natuurlijk onze prioriteit en je moet daarin mee kunnen gaan om de klant tevreden te stellen. Daarbij speelt ook nog een grote rol dat klanten steeds assertiever zijn geworden en ook veel meer eisen dan vroeger. De aard van de vragen die klanten hebben, is ook veranderd. Vroeger deed je als fiscalist eigenlijk alles, maar tegenwoordig zijn er steeds meer klanten die al voorwerk hebben gedaan en slechts een paar specifieke vragen hebben. Dat is natuurlijk een hele andere insteek en daar moet je op kunnen anticiperen. Aan de ene kant moet je een balans vinden tussen je eigen privéleven en aan de andere kant het zakelijke leven.

Een tip die ik jullie mee zou willen geven is om voor jezelf erachter te komen hoe je gedoseerd omgaat met tijd en hoe je ervoor zorgt dat je daar een balans in gaat vinden. Dit hangt natuurlijk ook af van de situatie en welk werk je doet.  Je werk zou eigenlijk meer energie moeten geven dan dat het kost. Het maken van bepaalde keuzes is daarbij essentieel.

Laura Bles-Temme

No Comments Yet

Comments are closed

Contact
Postbus 1738
3000 DR Rotterdam
(T) 010- 408 14 69
(E) aanslag@christiaanse-taxateur.nl


Sponsors
banner 280 x 60 banner 280 x 60